Sprzęt do wideokonferencji : videobary (video soundbary) ¦ zestawy z kamerą PTZ ¦ Urządzenia "all in one" z monitorem ¦ kamery wideokonferencyjne ¦ zestawy głośnomówiące ¦ mikrofony wszech-kierunkowe ¦ wyświetlacze ¦
SPRZĘT do WIDEOKONFERENCJI
Yealink, Poly, Aver, Konftel
Obecnie do wideokonferencji najczęściej wykorzystuje się chmurowe rozwiązania softwarowe takie jak MS Teams, Zoom lub Google Meet. Celem podniesienia funkcjonalności oraz jakości obrazu i dźwięku, rozwiązania takie w przypadku sal konferencyjnych należy uzupełnić o stosowany sprzęt.
Dobór sprzętu zależy w głównej mierze od wielkości sali, ilości osób biorących udział w wideokonferencji, ich rozmieszczenia oraz oczekiwanych funkcjonalności dodatkowych.
Należy też określić czy będzie podłączany notebook z systemem wideokonferencyjnym, czy też system taki ma być wbudowany w sprzęt wideokonferencyjny (natywny).
-
VIDEOBARY
Można przyjąć, że dla sal do 20 osób najczęściej stosuje się tzw. videobary czyli urządzenia typu „all in one”, które w jednej obudowie integrują wszystkie potrzebne elementy: kamery, głośniki, mikrofony, oprogramowanie zarządzające obrazem (np. automatyczne kadrowania grupy oraz wyszukiwania i powiększania osoby mówiącej) i dźwiękiem (nierzadko AI) oraz gniazda przyłączeniowe.
Videobary, celem polepszenia zbierania dźwięku, mogą być uzupełnione o dodatkowe mikrofony stołowe.
• Do tzw. huddle room oraz małych sal konferencyjnych można zastosować np.
Aver VB130, Poly Studio USB lub Yealink UVC40, a do nieco większych Aver VB342 Pro.
Tego typu sprzęt do wideokonferencji określany jest mianem BYOD (Bring Your Own Device), czyli należy do niego podłączyć kablem USB notebook z systemem (np. MS Teams lub Zoom). Bardziej rozbudowane urządzenie posiadają natywną możliwość obsługi wideokonferencji, co eliminuje potrzebę podłączania notebooka z systemem wideokonferencyjnym.
• Do średnich sal konferencyjnych polecamy model Yealink MeetingBar A30, z natywną obsługą MS Teams oraz Zoom (wkrótce Google Meet), który występuje także w zestawach, np. Yealink Meeting A30-025 z modułem bezprzewodowym oraz dotykowym panelem sterującym.
Model ten posiada dwa obiektywy o różnym polu widzenia (FOV - Field Of View), co zapewnia objęcie zasięgiem wizualnym całej sali.
W tej grupie są także modele Poly Studio X30, Poly Studio X50, z natywnymi systemami MS Teams i Zoom, które również można rozbudować o dotykowy panel sterujący.
• Do większych sal, na ok. 20 osób, dedykowane są: model Poly Studio X70, również z natywną obsługą MS Teams i Zoom albo model Yealink MeetingEye 600. Oba modele są już wyposażone w dwa obiektywy, rozbudowane audio i zaawansowane funkcje.
-
ZESTAWY z KAMERĄ PTZ
Zestawy tego typu dedykowane są do sal średniej wielkości lub dużych sal.
Wysokiej klasy i rozdzielczości ruchoma kamera PTZ (Pan-Tilt-Zoom) w takim zestawie pełni również rolę huba integrującego dla mikrofonów oraz głośników (soundbarów) lub zestawów głośnomówiących (mikrofony + głośnik). Mikrofony mogą być stołowe (przewodowe lub bezprzewodowe) albo sufitowe.
W tej grupie najczęściej proponujemy kamery 4K-UHD Yealink UVC84 lub jej bardziej rozbudowaną i zaawansowaną wersję Yealink UVC86, która posiada m.in.:
– dwa obiektywy (Dual-eye), aby objąć zasięgiem całą salę,
– 20-krotny zoom dla kamery PTZ (12-krotny dla modelu UVC84),
– szerszy kąt widzenia dla kamery PTZ (81° HFoV wobec 73° HFoV dla modelu UVC84),
– funkcje w oparciu o AI: speaker tracking (śledzenie mówcy) i presenter tracking (śledzenie poruszającego się prezentera, nawet gdy ten nie mówi),
– tryb Picture-in-Picture, umożliwiający pokazywanie dwóch obrazów: całej sali oraz mówcę (wybranego kadru),
– możliwość podłączenia do 4 mikrofonów bezprzewodowych (2 mikrofonów dla modelu UVC84),
Do kamery podłącza się soundbar Yealink MSpeaker II (jedną lub dwie sztuki, w zależności od wielkości sali) oraz mikrofony sufitowe lub stołowe: bezprzewodowe VCM36-W lub przewodowe VCM35, których może być nawet osiem.
Alternatywne zestawy tego typu to Aver VC520 Pro2 lub Konftel C5055WX.
-
URZĄDZENIA ALL IN ONE z monitorem interaktywnym
Urządzenia tego typu integrują w jednej obudowie monitor interaktywny oraz wysokiej klasy elementy obsługi wideokonferencji.
Do tej kategorii zaliczyć można urządzenia Yealink MeetingBoard oraz NEC WD551.
-
KAMERY WIDEOKONFERENCYJNE
Najważniejszym urządzeniem do wideokonferencji jest kamera i od jest stopnia złożoności zależy jakość obrazu, zasięg oraz funkcjonalności dodatkowe. Istotne są: optyka, przetwornik, rozdzielczość i elektronika. Generalnie rozróżniamy kamery ze stałą optyką, szerokokątną i ruchomą typu PTZ (Pan-Tilt-Zoom). Przykłady to AVer Cam540 lub kamera śledząca mówcę (auto tracking) Aver PTC500S, która posiada również 30-krotny zoom optycznym i obiektyw szerokokątny.
-
WYŚWIETLACZE:
Sprzęt do wideokonferencji musi być uzupełniony o wyświetlacze - najczęściej stosuje się monitory wielkoformatowe (LFD), które mogą już osiągać bardzo duże przekątną 100" (16:9) lub nawet 105" (21:9) - ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że inaczej niż w przypadku projektorów multimedialnych źródło światła nie świeci w oko kamery.
Czasami stosuje się dwa wyświetlacze i wtedy tym drugim może być z projektor multimedialny z ekranem projekcyjnym, jednak w związku z powyższy informacją, nie powinien on być ustawiony na wprost kamery.
Bardziej zaawansowane urządzenia wideokonferencyjne, jak np. Yealink MeetingBar A30 obsługują dwa wyświetlacze. Wtedy na jednym wyświetla się obraz video (zdalny i lokalny), a na drugim obraz komputerowy (tzw. content).
Istnieją jeszcze rozwiązania typu on-premise, działające w oparciu o protokoły H.323 lub SIP, które nie wykorzystują tzw.chmury (Cloud Computing), a możliwe jest połączenie bezpośrednie "point to point" lub "multipoint". Do tego celu wykorzystuje się terminale wideokonferencyjne, które jednocześnie eliminują potrzebę korzystania z komputera. Jest to droższe rozwiązanie, bardziej złożone, ale dostarczające obrazu i dźwięku wysokiej jakości, zapewnia także większe bezpieczeństwo danych.