Sprzęt do wideokonferencji

SPRZĘT do WIDEOKONFERENCJI
Yealink, Poly, Aver, Konftel

 

Obecnie do wideokonferencji najczęściej wykorzystuje się chmurowe rozwiązania softwarowe takie jak MS Teams, Zoom lub Google Meet. Celem podniesienia funkcjonalności oraz jakości obrazu i dźwięku, rozwiązania takie w przypadku sal konferencyjnych należy uzupełnić o stosowany sprzęt.

 

Dobór sprzętu zależy w głównej mierze od wielkości sali, ilości osób biorących udział w wideokonferencji, ich rozmieszczenia oraz oczekiwanych funkcjonalności dodatkowych.
Należy też określić czy będzie podłączany notebook z systemem wideokonferencyjnym, czy też system taki ma być wbudowany w sprzęt wideokonferencyjny (natywny).

 

  • VIDEOBARY

 

Można przyjąć, że dla sal do 20 osób najczęściej stosuje się tzw. videobary czyli urządzenia typu „all in one”, które w jednej obudowie integrują wszystkie potrzebne elementy: kamery, głośniki, mikrofony, oprogramowanie zarządzające obrazem (np. automatyczne kadrowania grupy oraz wyszukiwania i powiększania osoby mówiącej) i dźwiękiem (nierzadko AI) oraz gniazda przyłączeniowe.
Videobary, celem polepszenia zbierania dźwięku, mogą być uzupełnione o dodatkowe mikrofony stołowe.

 

Do tzw. huddle room oraz małych sal konferencyjnych można zastosować np.
  Aver VB130Poly Studio USB  lub  Yealink UVC40,  a do nieco większych  Aver VB342 Pro.

sprzęt do wideokonferencji: Aver VB342 Pro

 

Tego typu sprzęt do wideokonferencji określany jest mianem BYOD (Bring Your Own Device), czyli należy do niego podłączyć kablem USB notebook z systemem (np. MS Teams lub Zoom). Bardziej rozbudowane urządzenie posiadają natywną możliwość obsługi wideokonferencji, co eliminuje potrzebę podłączania notebooka z systemem wideokonferencyjnym.

 

Do średnich sal konferencyjnych polecamy model Yealink MeetingBar A30, z natywną obsługą MS Teams oraz Zoom (wkrótce Google Meet), który występuje także w zestawach, np. Yealink Meeting A30-025 z modułem bezprzewodowym oraz dotykowym panelem sterującym.
Model ten posiada dwa obiektywy o różnym polu widzenia (FOV - Field Of View), co zapewnia objęcie zasięgiem wizualnym całej sali.

 

W tej grupie są także modele Poly Studio X30, Poly Studio X50, z natywnymi systemami MS Teams i Zoom, które również można rozbudować o dotykowy panel sterujący.

 

 

Do większych sal, na ok. 20 osób, dedykowane są: model Poly Studio X70, również z natywną obsługą MS Teams i Zoom albo model Yealink MeetingEye 600. Oba modele są już wyposażone w dwa obiektywy, rozbudowane audio i zaawansowane funkcje.

 

  • ZESTAWY z KAMERĄ PTZ

 

Zestawy tego typu dedykowane są do sal średniej wielkości lub dużych sal.
Wysokiej klasy i rozdzielczości ruchoma kamera PTZ (Pan-Tilt-Zoom) w takim zestawie pełni również rolę huba integrującego dla mikrofonów oraz głośników (soundbarów) lub zestawów głośnomówiących (mikrofony + głośnik). Mikrofony mogą być stołowe (przewodowe lub bezprzewodowe) albo sufitowe.

W tej grupie najczęściej proponujemy kamery 4K-UHD Yealink UVC84 lub jej bardziej rozbudowaną i zaawansowaną wersję Yealink UVC86, która posiada m.in.:

– dwa obiektywy (Dual-eye), aby objąć zasięgiem całą salę,
– 20-krotny zoom dla kamery PTZ (12-krotny dla modelu UVC84),
– szerszy kąt widzenia dla kamery PTZ (81° HFoV wobec 73° HFoV dla modelu UVC84),
– funkcje w oparciu o AI: speaker tracking (śledzenie mówcy) i presenter tracking (śledzenie poruszającego się prezentera, nawet gdy ten nie mówi),
– tryb Picture-in-Picture, umożliwiający pokazywanie dwóch obrazów: całej sali oraz mówcę (wybranego kadru),
– możliwość podłączenia do 4 mikrofonów bezprzewodowych (2 mikrofonów dla modelu UVC84),

 

Yealink UVC86

 

Do kamery podłącza się soundbar Yealink MSpeaker II (jedną lub dwie sztuki, w zależności od wielkości sali) oraz mikrofony sufitowe lub stołowe: bezprzewodowe VCM36-W lub przewodowe VCM35, których może być nawet osiem.

 

 
 

Alternatywne zestawy tego typu to Aver VC520 Pro2  lub  Konftel C5055WX.

 

  • URZĄDZENIA ALL IN ONE z monitorem interaktywnym

Urządzenia tego typu integrują w jednej obudowie monitor interaktywny oraz wysokiej klasy elementy obsługi wideokonferencji.
Do tej kategorii zaliczyć można urządzenia Yealink MeetingBoard oraz NEC WD551.

Yealink MeetingBoard


 
 
 
 

  • KAMERY WIDEOKONFERENCYJNE

Najważniejszym urządzeniem do wideokonferencji jest kamera i od jest stopnia złożoności zależy jakość obrazu, zasięg oraz funkcjonalności dodatkowe. Istotne są: optyka, przetwornik, rozdzielczość i elektronika. Generalnie rozróżniamy kamery ze stałą optyką, szerokokątną i ruchomą typu PTZ (Pan-Tilt-Zoom). Przykłady to AVer Cam540 lub kamera śledząca mówcę (auto tracking) Aver PTC500S, która posiada również 30-krotny zoom optycznym i obiektyw szerokokątny.


 
 
 

  • Zestawy głośnomówiące i mikrofony wszech-kierunkowe


 
 
 

  • WYŚWIETLACZE:

Sprzęt do wideokonferencji musi być uzupełniony o wyświetlacze - najczęściej stosuje się monitory wielkoformatowe (LFD), które mogą już osiągać bardzo duże przekątną 100" (16:9) lub nawet 105" (21:9) - ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że inaczej niż w przypadku projektorów multimedialnych źródło światła nie świeci w oko kamery.
Czasami stosuje się dwa wyświetlacze i wtedy tym drugim może być z projektor multimedialny z ekranem projekcyjnym, jednak w związku z powyższy informacją, nie powinien on być ustawiony na wprost kamery.
Bardziej zaawansowane urządzenia wideokonferencyjne, jak np. Yealink MeetingBar A30 obsługują dwa wyświetlacze. Wtedy na jednym wyświetla się obraz video (zdalny i lokalny), a na drugim obraz komputerowy (tzw. content).

 
 
Istnieją jeszcze rozwiązania typu on-premise, działające w oparciu o protokoły H.323 lub SIP, które nie wykorzystują tzw.chmury (Cloud Computing), a możliwe jest połączenie bezpośrednie "point to point" lub "multipoint". Do tego celu wykorzystuje się terminale wideokonferencyjne, które jednocześnie eliminują potrzebę korzystania z komputera. Jest to droższe rozwiązanie, bardziej złożone, ale dostarczające obrazu i dźwięku wysokiej jakości, zapewnia także większe bezpieczeństwo danych.

Sprzęt do wideokonferencji